torsdag 24 januari 2013

Tresiffrigt!



Sådärja! Äntligen satt den. 100 kg i clean & jerk. Det är ju bara en siffra men en tresiffrig sådan. Så väldigt nöjd med att få lyftet med mig idag (på min födelsedag) - ett tag så trodde jag inte att det skulle bli nått annat än tangerat pers. Mina frivändningar idag tog sin lilla tid att sätta sig och det var nog först på 95 kg som min tajming blev bra. Jag arbetade mig upp till 95 kg utan större problem. 95 kg satt på första med väldigt mycket efterpress. Jag fortsatte sedan med 2 missar på 97,5 kg innan jag taggade till och satte den på tredje. Även här med hyfsat mycket efterpress. Jag måste erkänna att jag var på vippen att lägga ner efter andra missen. Mycket glad nu att jag tog beslutet att fortsätta. 100 kg satt på första försöket. Jerken var inte jättesnygg men jag tror den var utan efterpress. Vändningen kändes väldigt lätt. Lärdomen idag blir som vanligt att jag inte kan såsa när jag ska prestera på max. Jag måste tagga till och bli förbannad. Speed is allt!

Sen kommer frågetecknet. Jag hoppas att det var en mindre bra dag idag rent konditionsmässigt. För om  det inte är bättre än så här, då har jag en hel del att jobba med. Tyvärr så misstänker jag att det inte är bättre än så här. 2 km rodd idag och målet var sub 7:10 minuter. Jag var inte ens nära med mina 7:30. Jag hade väldigt mycket syra i benen efter första femhundra och jag såg min pace sjunka och sjunka. Det var så pass illa att jag fick ta i allt vad jag hade de sista 300 m för att ens klara 7:30. Det hela känns lite märkligt då alla mina roddintervaller de senaste veckorna har känts bra. De har så klart varit jobbiga men alla har klarats av med hyfsat bra marginal.

Det känns oerhört bra att jag blivit väldigt mycket starkare sen RCFFC. Jag fortsätter gärna och blir ännu starkare men jag börjar få lite panik över att mitt flås och syratålighet inte är bättre än så här. Jag misstänker att en del av förklaringen är mitt svaga pannben. Jag ger upp för lätt när det blir jobbigt. Lösningen kanske är att gå utanför komfortzonen lite oftare?

A. C&J
70 kg x 1, 75 kg x 1, 80 kg x 1, 85 kg x 1, 90 kg x 1, 95 kg x 1, 97,5 kg miss x 2, 97,5 kg x 1 (pr),
100 kg x 1(pr)

B. HSPU Amrap strikta
21 St
Lite sega idag. Kanske att jag hade fått in några till ifall jag hade varit lite snabbare från start.

C. 2 km rodd
7:30 min


2 kommentarer:

  1. Såg lite av dina lyft, missarna på 97,5kg var bara för att du var feg och tvekade.

    Gillar att du är lite halvt missnöjd med dina HSPU, senast noterad siffra med strikta var 9st...

    Rodden kommer, inte fokus nu, orsaken till att det inte gick var att du inte har vana just nu att jobba 30 sekunder i stöten just nu.

    SvaraRadera
  2. Haha! Roligt med HSPU. FIck för mig att det var fler än nio. Det kanske inte är så dåligt med 21 strikta.

    SvaraRadera