söndag 22 april 2012

Chokladbollar






Om du är hardcore paleo (eller lchf anhängare) så funkar inte det här receptet för dig. För oss andra, så är det här sjukt jävla gott. Massor med goda kolhydrater!! Varken smör eller socker(raffinerat) ingår i receptet. Istället så använder man sig av dadlar och kokosfett. Man kommer ju inte undan havret men jag har blivit väldigt liberal på sista tiden och har börjat omvärdera en hel del "sanningar" som diverse paleogurus och bloggare kastar ur sig.

Jag brukar vara väldigt skeptisk till såna här recept då det oftast slutar med att man sitter och beklagar sig över att det inte smakar som det ska men det här smakar ta mig tusan som riktiga chokladbollar. Till och med mina barn (som är de kräsnaste någonsin när det kommer till mat) fullkomligt slukade dem. Funderar även på om jag ska slänga i lite protein till nästa batch och äta dem post workout.

100 g dadlar, kärnfria
2 msk kokosfett
1-2 msk kakao
0.5 dl havregryn
2 msk vatten
Lite snabbkaffepulver, ev (jag använde espressokaffe)
1 dl kokos, att rulla bollarna i


Gör så här

1. Mixa allt i en matberedare till en slät massa.
2. Rulla bollarna i kokos.
3. Förvara i kylskåp. 

Receptet hittade jag här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar