tisdag 2 april 2013

Inte så roligt

Nej, just nu är det inte roligt att träna. Strulet med min hand tillsammans med en övergripande orkeslöshet gör att varje pass känns som en liten pina. Övningar tas bort eller modifieras för att handen ska palla med dem och även när jag kör en metcon som funkar så tycks det inte finnas nån motor. Nånstans i mitten av januari så kände jag mig otroligt fräsch, stark och snabb. Just nu så är jag inget av det. Undantaget det första openpasset så har de övriga varit ren förnedring. Jag har för tillfället noll pannben och viker mig alldeles för lätt. Det finns ingen energi att tillgå. Allt känns otroligt tungt och min kropp tycks inte svara. Jag har fortsatt hysteriskt mycket jobb och det är med nöd och näppe jag får in mina tre pass + open i veckan. Jag är konstant på efterkälken känns det som.

Mycket av det här beror ju så klart på smärtan i handen. Det förstör det mesta just nu och jag låter det irritera mig så till den milda grad att jag inte kan tänka på annat. Men den generella orkeslösheten kan jag inte riktigt förklara. Jag vet inte om det är stressen över allt jobb, för lite sömn eller min kost. Nog för att jag slappat en del på sistone vad gäller min kost men jag vill nog ända påstå att jag äter bra mycket bättre än de flesta. Min sömn kunde väl vara någon timme längre per natt men jag tycker 7 timmar i snitt är godkänt. Arbetsbördan senaste året har varit tung. Jag tror det är den som tar ut sin rätt. Mitt problem är att jag aldrig riktigt får tillfälle att varva ner mentalt. Har jag ingen fotografering om dagarna så är jag på gymmet vilket innebär att jag får sitta framför datorn på kvällarna för att hinna med den bildredigeringen som jag borde ha gjort under dagen. Inte helt optimalt då jag ofta sitter framför skärmen till två minuter innan läggning.

Det är svårt för mig att göra något åt arbetsbördan. Jag har lovat mig själv att aldrig mer låta en av mina hobbies gå före jobbet. Sist jag gjorde det så tog det 2-3 år innan jag hade återhämtat företaget från sin nära döden upplevelse. Kanske behöver jag bara en ordentlig semester. Tyvärr lär jag inte kunna ta någon innan juli. Jag ska få det här att funka på nått vis. Ska bara se till att handen blir frisk så jag får tillbaka lite träningsglädje.

Lite träningsuppdateringar:

13.3 22/3
Wallballs har jag gjort ganska exakt vid ett enda tillfälle det senaste året. Jag suger på dem. Och för att vara helt ärlig så förstår jag inte varför vi har targetburpees baserade på längd men inte när det gäller wallballs. Nåväl så vart jag fullständigt förnedrad i det här passet. 150 WB på 11:09 tror jag! Så jävla uruselt. Hopprepet kändes som bly efter wallballsen och jag lyckades inte ens få ihop två DU's på raken. Sorgligt. 160 reps totalt.

25/3 (tror jag)

Fick modifiera en hel del och har tappat bort lappen där jag skrev upp tider och sådant.

A. Skulle ha varit C&J. Vet ärligt talat inte vad jag gjorde istället.

B. Fanns det tydligen ingen i Davids programmering :)

C. Frontsquat 90 kg
3, 3, 8
Bring it on. Klarar hur mycket som helst här.

D. 2x all out

15 Goblet squats 32 kg
15 CTB-PU
15 Lat burpess

Vila 6 min mellan varven.
1:45 på första tror jag och 1:42 på andra om jag inte minns helt fel.

E. 2x all out

15 KBS 32 kg
15 TTB
15 Wallballs 9 kg

Vila 6 min mellan varven.
1:52 på första och 1:56 på andra. Så svag i wb.



Pass 2 26/3 (tror jag)

A. Clean high pull 3RM (skulle ha varit Clean 3RM)
70 kg x 3, 80 kg x 3, 85 kg x 3, 90 kg x 3, 95 kg x 3, 70 kg x 3 x 3

På 95 kg så tyckte jag inte det var så vackert längre även om David gav dem godkänd på videon.

B. Marklyft
3 x 125 kg - 2 x 132,5 kg - 1 x 140 kg - 3 x 132,5 kg - 2 x 140 kg, 1 x 147,5 kg

Ganska så lätta hela vägen men jag har problem att hålla ryggen bra. Lite känningar i svank efter passet.

C. På tid (helst UB)
50-40-30-20-10 DU
5-10-15-20-25 KBS 24 kg

5:04? Jag har bett David lägga in den här igen. David har 5:15 tror jag på den här. Jag måste helt enkelt ha fått nått hjärnsläpp och hoppat över en hel runda. Mycket nöjd över att jag lyckades hålla alla DU obrutna förutom de 5-10 första på 50 varvet.

D1. Backextensions 3 x 15

D2. Rollouts 3 x 5

För några veckor sedan så gjorde jag en kombo av de här övningarna för att jag missat mina backextensions passet innan. Jag skrev något om hur jävligt det var att kombinera dessa två övningar. Det tyckte tydligen David var en bra anledning att lägga in dem som en kombo permanent. Schysst David.



13.4 28/3

66 Reps. Inte så mycket att säga om det. Jag höll krampaktigt tag i stången för att handen inte skulle göra ont. Min TnG teknik lämnar en hel del att önska. Mycket vila. Tyckte synd om mig själv som vanligt.


Pass 3. 2/4

Provade några power snatchar med tom stång på uppvärmningen. Funkar inte. Provad sedan att göra pushpressar med 35 kg för att se om jag kunde genomföra dagens pass som det var tänkt men icke. Så fort jag rackar och börjar pressa uppåt så hugger det till i handen. Det fick bli pressar med KB istället.

A. Pushpress med KB 3 RM
Gick lätt upp till 28 kg. Sen ville inte vänster längre. En knapp tvåa på 32 kg. Körde 28 kg x 3 x 3 på slutet.

B1. Sittande hantelpress 22 kg
4, 4, 4
Tungt och inte så vackert. Känns inte som om jag har nån kontroll över hantlarna.

B2. CTB-PU 6 kg med paus i topp och supinerat grepp.
5, 5, 6
Det blir lite bättre för varje gång men det är fortfarande aptungt.

C. OTM i 10 min

1 Clean + 5/5 frontrackade utfallsteg 50 kg
8 CTB-PU

Jag förstod redan på första minuten att det inte skulle hålla. Den tog 45 sekunder i ganska så snabbt tempo och pulsen var skyhög från start. Jag gick jag utanför tiden redan på minut 5. Allt blev jobbigt. Svårt att få luft under utfallsstegen och jag blev tvungen att bryta upp 4+4. Jag gick i mål på 13 minuter istället för tio rundor på 10 minuter. Väldigt mycket andnöd. Vart är min motor?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar