fredag 4 november 2011

Nytt korsband


Ett märkligt första inlägg, kan tyckas, på en träningsblogg, men det är här det startar. Igår vid 08:30 genomgick jag en korsbandsrekonstruktion och ungerfär 40% av min ena menisk togs bort.

Korsbandet slet jag av efter ett fallskärmshopp för sju år sen. Knät har varit relativt stabilt under åren men under en beachvolleybollmatch i Turkiet i augusti trampade jag snett och någonting i knät krasade till. Menisken skulle det visa sig. Efter några veckor hemma så tyckte jag knät kändes stabilt igen så jag gick på ett crossfit pass. Ett inte så smart beslut. Metcon för dagen innehöll jumping jacks och det pallade inte mitt knä med. Det vek sig och svullnade upp igen. Efter ett par turer fick jag slutligen kontakt med läkaren Johan Leandersson på Artrocenter. Han har, jämfört med många andra, väldigt korta väntetider så en operation kundes bokas in fort. Igår morse rullades jag in i operationssalen. Ett nytt korsband har alltså skapats av en hamstringssena och den ena menisken var i så dåligt skick att ungefär 40% av den fick tas bort.

Innan mitt korsband gick av var löpning den enda konditionsträning jag tyckte gav mig något och jag närde nog någon förhoppning om att kunna återuppta löpning igen efter operation. Nu vet jag inte riktigt hur det blir med den saken. Jag räknar nog med att jag ska kunna springa igen men jag tror inte det är värt skaderisken att springa långt och ofta. Vad jag kunnat läsa mig till så är artros en ganska vanlig komplikation/följd efter korsbands- och meniskskada. Hård löpning bättrar nog inte på mina chanser att undvika artros om sisådär tio år.

Den här bloggen är tänkt som en träningslogg och en dokumentation av min rehabilitering efter operation. Jag när en liten dröm om att ställa upp i crossfit sm 2012, med enda mål att inte komma sist och att inte faila på något event. Som det ser ut nu har jag en väldigt lång uppförsbacke att gå. Inte bara på grund av knäskadan utan även för att jag inte är i närheten av att vara så fit som behövs. Flera av eventen under årets sm hade jag helt enkelt inte varit i närheten av att klara.

Jag började med crossfit i mars då jag skaffade medlemskap på crossfit nordic. Crossfit har fått mig att känna att jag för första gången i mitt liv faktiskt tränar på riktigt. Tyvärr har det varit lite si och så med kontinuiteten på träningen. Det ska bli ändring på det. Mitt mål är att träna 5-6 dagar i veckan. Vi får se om min kropp mäktar med.

Jag vägde i början av 2011 83,5 kg (175cm lång) men har genom träning och en total omläggning av kosten gått ner till min idealvikt 75 kg. Nu ska det bara ökas lite mer i muskelmassa och få ner fettprocenten lite till. Kost har blivit lite av en besatthet och jag lär mig nya saker varje dag i fråga om kost och hur den påverkar träning/återhämtning och vår hälsa. Jag ska försöka skriva något längre inlägg om hur jag äter. Kosten är i ständig förändring i takt med att jag blir mer påläst.

Mikael Gustavsen 2011-11-04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar